Sähköiset liikkumisvälineet

Nuori hymyilevä nainen on kadulla polkupyöränsä kanssa ja hän asettelee pyöräilykypärää päähänsä.

Sähköpotkulaudat, sähköavusteiset pyörät, moottorilla varustetut pyörät

  • Sähköpotkulauta eli skuutti on kevyt sähköajoneuvo, jollaisiin sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Sähköpotkulaudoilla liikutaan siis pääsääntöisesti pyörätiellä.
  • Etuvalo on pakollinen, mutta takavaloakin olisi hyvä käyttää. Merkinantolaite ja heijastimet täytyy olla.
  • Sähköpyörän teho saa olla enintään 250 wattia, moottoriavusteisen pyörän 1 000 wattia.
  • Kaikilla näillä ajoneuvoilla saa kulkea enintään 25 km/h.
  • Jos niillä kulkee kovempaa, ne täytyy rekisteröidä mopoiksi.
  • Sähköpotkulautoihin ja sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niihin vaadita liikennevakuutusta.
  • Moottorilla varustettuun polkupyörään sen sijaan tarvitsee vakuutuksen.

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Jalankulkua avustavassa laitteessa, kuten sähkötasapainolaudassa, tehoa saa olla enintään 1 kW ja maksiminopeus saa olla 15 km/h.

Tällainen henkilökuljetin rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin.

Akkukäyttöisten menopelien kuljettaminen joukkoliikenteessä

  • Normaalikokoisia sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja voi kuljettaa junassa ja metrossa.
  • Pyöriä ei pääsääntöisesti saa kuljettaa paikallisbusseissa. Tässä on kaupunkien välillä kuitenkin eroja.
  • Akkukäyttöisen mopon tai skootterin kuljettaminen metrossa on kielletty. Poikkeuksen tekevät liikuntarajoitteisten apuvälineenä käyttämät sähkömopot.

Sähköpotkulautojen jättäminen kulkuväylille voi aiheuttaa vaaratilanteita

Sähköpotkulauta pitää pysäköidä pystyyn sellaiseen paikkaan, missä siitä ei ole haittaa muille ihmisille tai liikenteelle.

Tätä asiaa kaikki vuokralautojen käyttäjät eivät kuitenkaan ole sisäistäneet. Liian usein skuutteja jätetään härskisti esimerkiksi keskelle pihaa tai jalkakäytävää.

  • Kaikkien pitäisi ymmärtää, että näkövammainen kulkija saattaa kompastua kulkuväylällä lojuvaan sähköpotkulautaan.
  • Apuvälineillä liikkuva joutuu pahimmassa tapauksessa siirtymään ajoradalle väistäessään skuuttia. Jos jalkakäytävän reuna on jyrkkä, ohittaminen voi olla hänelle mahdotonta.
  • Pyörätuolin käyttäjä ei pysty siirtämään sähköpotkulautaa pois tieltään, eikä hän pääse siksi jatkamaan matkaansa.
  • Huolimattomasti pysäköidyt skuutit saattavat myös haitata hälytysajoneuvojen kulkua ja häiritä siten pelastustehtäviä.

Pysäköi skuutti niin, ettei se vaaranna muiden turvallisuutta.

Jos huomaat skuutin lojumassa esimerkiksi keskellä jalkakäytävää, nosta ja siirrä se syrjään. Se vie vain hetken ja helpottaa varsinkin näkövammaisten ja apuvälineillä liikkuvien arkea.

Sähköpotkulauta on maassa katukivetyksellä poikittain ja sen vieressä makaa maassa farkkuihin ja lenkkareihin pukeutunut henkilö, josta näkyy vain alaruumis.

Sähköpotkulaudalla saa kuljettaa vain yhtä henkilöä kerrallaan.

Sähköpotkulautailijoiden onnettomuudet

  • Joka vuosi tapahtuu useita satoja onnettomuuksia, joista aiheutuu eriasteisia vammoja sähköpotkulautailijoille.
  • Sähköpotkulautailijan yleisin onnettomuus on kaatuminen, johon ei liity muita osapuolia.
  • Vammoista yleisimpiä ovat päävammat ja raajojen murtumiset. Monet loukkaantuneista saavat vähintäänkin keskivaikeita vammoja.
  • Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu yöllä, ja uhri on usein päihtynyt.
  • Onnettomuuksia on pyritty vähentämään laskemalla sähköpotkulautojen nopeuksia ja poistamalla ne käytöstä viikonloppuöisin.
  • Joissakin maissa sähköpotkulautailijan täytyy käyttää kypärää, jolla voidaan ehkäistä pään alueen vammoja.

Tyypillisimmät kuolinsyyt sähköpotkulautaonnettomuuksissa ovat aivovammat tai massiiviset verenvuodot.

Suomessa on kuollut neljä ihmistä sähköpotkulautaonnettomuuksissa vuonna 2024.

Sähköpyöräily vesisateella

  • Yleisesti voidaan sanoa, että sähköpyörät on suunniteltu kestämään normaalia sadetta.
  • Sähköpyörien ominaisuuksissa voi kuitenkin olla eroja, joten noudata aina pyörän ja laitteiden mukana tulevia ohjeita niiden käytöstä ja säilytyksestä!
  • Pyörän ja sen osien pitää antaa kuivua sisätiloissa vesirallin jälkeen.
  • Kuten muidenkin sähkö- ja akkulaitteiden kanssa, kovaa altistumista vedelle on hyvä välttää.
  • Pitkäaikainen altistuminen rankkasateelle saattaa vahingoittaa sähköosia.

 

Sähköpyörän akun kesto – miten pitkälle pääsen yhdellä latauksella?

  • Lähes kaikissa sähköpyörissä käytetään nykyään litiumioniakkuja. Laadukas ja tehokas akku on sähköpyörän tärkeimpiä ominaisuuksia.
  • Mitä enemmän wattitunteja akussa on, sitä pidemmälle pääset yhdellä latauksella.
  • Akun kesto riippuu kuitenkin monista muistakin tekijöistä, kuten avustustason valinnasta, pyöräilijän painosta, maaston mäkisyydestä ja ulkolämpötilasta.
  • Useimpien sähköpyörien toimintaetäisyys vaihtelee 30 kilometristä yli 100 kilometriin latausta kohden.
  • Jotkin valmistajat lupaavat toimintasäteeksi jopa 200 kilometriä. Jokainen valmistaja arvioi kantaman kuitenkin omalla tavallaan, ja maksimikantamaan päästään yleensä vain optimioloissa.
  • Akun tehoon ja elinkaareen vaikuttaa oleellisesti myös se, että käytät ja säilytät akkua oikein eli juuri niin kuin valmistaja ohjeistaa.

Tiedäthän, missä sähköpyörän tai sähköskuutin akku on paras ladata?

Löydät ohjeet akkujen turvalliseen lataamiseen ja akkupalojen ehkäisyyn tämän sivuston Akkupalot-osiosta.

Akkupalot
  • Voit tarkistaa kelikameroiden ajantasaisen tilannekuvan, ajokeliennusteen, tietöiden sijainnit ja pelastustoimen hälytykset Liikennetilanne.fi-sivustolta.