Uutiset

Akku leimahtaa lumisessa maassa palamaan. Leimahdusta seuraa pamaus, joka saa akkupalonäytöstä seuraavan yleisön hätkähtämään. Vietetään Päivää Paloasemalla Lempäälän VPK:n asemalla, ja yleisölle havainnollistetaan, kuinka voi käydä, jos litiumioniakun laittaa vaikkapa sekajätteeseen ja se puristuu jäteauton syövereissä.

Suojakäsineisiin pukeutunut henkilö pitelee vioittunutta paristoa ja toinen henkilö kuvaa puhelimella.

– Jos akku syttyy, niin siinä ei ehdi kissaakaan sanoa, kun palo saattaa olla jo pahasti levinnyt, ja sinkoilee kuumia heitteitä jopa toiseen huoneeseen, kertoo Lempäälän VPK:n puheenjohtaja Pekka Moilanen yleisölle.

Kodeissa on valtavasti akkuja. Oikein käytettyinä ja ehjinä ne ovat turvallisia. Ongelmia syntyy, jos laitteita lataa väärällä jännitteellä tai vaurioituneena. Esimerkiksi puhelimilla on taipumista tipahdella, ja akku saattaa siinä ryminässä vikaantua. Ikävintä on se, että akku ei välttämättä ala oireilla heti putoamisen jälkeen vaan joskus epämääräisen ajan kuluttua.

Äkkiä hangessa lojuva akku leimahtaa uudelleen ja aivan yhtä voimakkaasti kuin muutamaa minuuttia aikaisemmin. Alun perin akku syttyi, kun sitä puristettiin hydraulisella puristimella. Kohtelu saattaa vaikuttaa kaukaa haetulta. Itse asiassa täysin sama reaktio saattaa tapahtua, kun akkulaite heitetään sekajätteisiin.

– Nykyisen jäteautot puristavat roskisten sisällön tiukkaan. Vuosittain tapahtuu useita paloja, kun akut syttyvät auton säiliössä tai jätteenkäsittelylaitoksessa. Siksi on tärkeää kierrättää akut, paristot ja niitä sisältävät laitteet oikein, sanoo paristojen ja akkujen kierrätystä Suomessa organisoivan Recser Oy:n eli Paristokierrätyksen toimitusjohtaja Liisa-Marie Stenbäck.

Millaisen akun saat kiinalaisesta nettikaupasta?

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston Tukesin ylitarkastaja Jukka Lepistö tuumii paloaseman pihalla, että akkupalo pitkälle sinkoavine heitteineen näyttää vähän roomalaiselta kynttilältä. Sellaisia näkee syöksemässä tulta uutena vuotena. Lepistö tuo keskustelussa esiin, että akkupalon liekit ovat todella kuumia ja niiden levittämä savu hengenvaarallista. Kukaan tuskin haluaa roomalaista kynttilää räjähtelemään omaan olohuoneeseensa.

Tukesin toimenkuvaan kuuluu valvoa tuotteiden ja palvelujen turvallisuutta. Lepistö harmittelee sitä, että ihmiset eivät ymmärrä, millaisen turvallisuusriskin ottavat tilaamalla akkulaitteita tai latureita kiinalaisista nettikaupoista. Tuotteiden turvallisuudesta ei kenelläkään ole mitään näkemystä.

Akkupalot ovat vaikeita sammutettavia, koska ne tuottavat itse palamisen elementit: lämmön, palavan aineen ja hapen. Jos kännykän kokoisen laitteen akku ylikuumenee tai syttyy, laitteen voi siirtää vedellä täytettyyn sinkkiämpäriin tai isoon kattilaan. Jos skuutin, sähköpolkupyörän tai vastaavan akku syttyy, viisainta on hankkiutua välittömästi turvaan, sulkea ovet perässään ja soittaa hätänumeroon.

Käytöstä poistetut akut ja tyhjentyneet paristot kannattaa kierrättää

– Akkuja ei todellakaan kannata säilyttää tai varsinkaan ladata ulko-oven läheisyydessä. Ärhäkkä akkupalo estää ulospääsyn. Poistumisreitit kannattaa muutenkin pitää vapaana kenkävuorista, jotta poistuminen ei hädän tullen hidastu, muistuttaa turvallisuusviestinnän erityisasiantuntija Juha Hassila Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä.

Lempäälän VPK:n pihalla akku syttyy uudelleen neljä kertaa. Ja se syttyy uudelleen aivan itsekseen lumihangessa kahdeksan asteen pakkasessa.

Kaksilapsinen perhe suuntaa kotia kohti ohi Päivä Paloasemalla -tapahtumassa näytillä olleiden paloautojen.

– Meillä kotona tarkistetaan nyt palovaroittimet ja siivotaan eteinen, toteaa perheen äiti.

Osana siivousta kannattaa viedä käytöstä poistetut akut ja tyhjentyneet paristot lähikaupan kierrätyslaatikkoon. Selväähän on se, että paristojen ja akkujen navat teipataan, sillä yleensä niissä on virtaa jäljellä.

Kuva: Recser Oy

Lue myös