Pyöräily

Nainen pyöräilee pyöräilykypärä päässä koulurakennusta muistuttavan rakennuksen ohi.

Kypärä oikeasti suojaa – käytä sitä!

Kypärä on pyöräilijän tärkein suojavaruste

  • Tutkimukset ovat osoittaneet kiistattomasti, että pyöräilykypärän käyttö varjelee vammoilta ja kuolemalta.
  • Pyöräilykypärän käyttö vähentää päävammojen todennäköisyyttä keskimäärin 51 %, vakavien päävammojen 69 %, kasvovammojen 33 % ja kuolettavien päävammojen 65 %.
  • Kypärän käytön on todettu pienentävän kuolleiden tai vakavasti vammautuneiden pyöräilijöiden määrää 34 %.

Lähde: Liikennevilkku

Polkupyörän pakolliset varusteet:

  • Toimivat jarrut.
  • Keltainen tai valkoinen etuvalo ja punainen takavalo, kun on pimeää tai hämärää. Valot saa kiinnittää joko pyörään tai pyöräilijään.
  • Valkoinen heijastin edessä, punainen takana ja keltainen tai valkoinen sivulla.
  • Soittokello tai muu laite, jolla saa annettua äänimerkin.
  • Alle 135 cm pitkää lasta saa kuljettaa vain soveltuvassa istuimessa tai lapsen turvalaitteessa.

Lähde: Pyöräliitto

Pyöräilyn uusia sääntöjä

Vuonna 2020 tieliikennelaki muuttui ja pyöräilylle asetettiin uusia sääntöjä.

  • Jos pyörätie on kulkusuuntaan nähden tien vasemmalla puolella, voi pyöräillä myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa.
  • Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.
  • Pyöräkadulla pyöräilijät määrittävät tahdin ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijälle esteettömän kulun. Pyöräkadun tunnistaa liikennemerkistä.
  • Autoilijoiden väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella merkitään kärkikolmiolla, stop-merkillä tai liikennemerkillä.
  • Yksisuuntaisella kadulla pyöräily on mahdollista molempiin suuntiin, jos siitä kerrotaan lisäkilvellä.
  • Takavalo on pakollinen.

Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Tankojuoppous on rikos, jos humalatilan takia aiheuttaa vaaraa toisille tielläliikkujille.

Pyöräilykypäräpäinen nainen istuu asfaltilla pyöränsä vieressä ja pitelee toista rannetta. Häneltä tulee verta nenästä. Vieressä on auto, josta on tullut henkilö auttamaan häntä.

Pyöräilyonnettomuudet Suomessa

  • Vuosina 2020–2022 noin puolet pyöräilyonnettomuuksista oli auton ja polkupyörän törmäyksiä.
  • Onnettomuuteen joutuneista lähes kaksi kolmasosaa oli iäkkäitä pyöräilijöitä, viidennes alle 15-vuotiaita.
  • 70 % onnettomuuksista tapahtui risteyksissä, noin puolet pyörätien jatkeella.
  • Vuosina 2016–2020 kuolemaan johtaneista onnettomuuksista joka neljäs johtui sairauskohtauksesta.
  • Kuolleista kolme neljäsosaa oli miehiä ja joka neljäs yli 74-vuotias.
  • Joka viides kuolleista oli alkoholin vaikutuksen alaisena.
  • Onnettomuusriskiä kasvattavat päihteet, ikä ja sairaudet, koska ne heikentävät tarkkaavaisuutta ja toimintakykyä.

Lähde: Liikenneturva

Tarkista kelikameroiden ajantasainen tilannekuva, ajokeliennuste, tietöiden sijainnit ja pelastustoimen hälytykset Liikennetilanne.fi-sivustolta.

Liikennetilanne.fi