3G-nätet i Finland avvecklas. Följaktligen kan de brandtekniska anläggningarnas, som brandlarmsystemens, kontakt med nödcentralen försämras eller till och med avbrytas. Förmedlingen av underhållsmeddelanden kan också förhindras eller bli långsammare. Ägarna och innehavarna av anläggningar bör tillsammans med servicefirmorna se till att anslutningarna fortsätter att fungera. Anslutningen kan testas med hjälp av Nödcentralverkets nya ILTA-tjänst i slutet av våren.
Operatörerna har meddelat att 3G-nätet i Finland avvecklas. Ändringen har genomförts under 2024.
Gamla enheter som endast stöder 3G-nätet kommer att börja använda 2G-nätet i samband med ändringen. Ärendet kan följas i operatörernas meddelanden.
– Förändringen kan förhindra eller bromsa överföringen av brand- och felmeddelanden till larmcentralen och överföringen av underhålls- och övervakningsmeddelanden till exempelvis anläggningens skötare, säger Lauri Lehto, expert på brandskyddsteknik på SPEK.
Det är bra att kontrollera anslutningarna redan i början av året.
Dataöverföringen till nödcentralen kan bli betydligt långsammare
Cirka 21 000 brand- och inbrottslarm har anslutits till Nödcentralverkets övervakning. Förutom till nödcentralen överförs även larmuppgifter om anläggningens skick till servicefirmor.
Den utvecklingsgrupp för brandskyddsteknik som samordnas av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland påminner om att ändringen i nätet kan göra dataöverföringen från anläggningarna till nödcentralen avsevärt långsammare om ändringen påverkar signalstyrkorna. Det har funnits lokala utmaningar i nätets styrka redan nu, och följaktligen bör anslutningarna testas enligt underhållsprogrammen.
– Det är bra att säkerställa anslutningarna och fältstyrkorna så att larminformationen överförs på ett tillförlitligt sätt i framtiden, säger Lehto.
Samtidigt som anslutningarna uppdateras är det bra att för varje anläggning kontrollera vart information om anläggningens funktion ska förmedlas i enlighet med underhållsprogrammet och att uppdatera kontaktuppgifterna och planerna.
Testa anslutningarna med Nödcentralverkets ILTA-tjänst
Enligt underhållsplanen ska brandlarmet i allmänhet testas en gång i månaden.
För att göra testningen smidigare kommer Nödcentralverket att införa den avgiftsfria ILTA-tjänsten i slutet av våren 2025. Tjänsten gör det möjligt för testaren att ställa brandlarmanläggningen i testläge utan att ringa testnumret för larmanläggningar.
Nu när nätverken uppdateras är det bra att vid månadsunderhållet redan i början av året testa att meddelandena förmedlas till nödcentralen och till de operatörer som anges i underhållsprogrammet.
– Om man upptäcker problem i testerna gäller det att ta reda på vilka åtgärder som behövs tillsammans med den som ansvarar för anslutningens underhåll, säger Lehto.